Dags för sommardäcken

När ska vinterdäcken av

Mellan den 1 december och 31 mars är det lag på vinterdäck om det är vinterlag – men från den 16 april till den 30 september gäller förbud mot dubbdäck om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. Polisen berättar på sin hemsida vad som betecknas som vinterväglag – och alltså gör det godkänt att behålla sina vinterdäck på ett tag till.

“Det är vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan eller vägrenen”, skriver de på sin hemsida.

Noteras kan att det är tillåtet att använda odubbade friktionsdäck året runt.

Regler för vinterdäck
Lag på vinterdäck vid vinterväglag, 1 december – 31 mars.
Du får använda dubbdäck 1 oktober – 15 april.
Förbjudet att ha dubbdäck 16 april – 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.
*Fakta polisen.se


Många väljer vinterdäck året om

Varje vår samma sak – köerna för att byta däck ringlar långa till landets verkstäder. Trots att sista datum för däckbyte kanske redan har passerat är alla bilägare inte klara, och en del struntar faktiskt i att byta däck helt och hållet.

Den som kör med dubbar måste byta – dubbar får enligt lag inte användas efter den 15 april, såvida inte vinterväglag råder. Odubbade vinterdäck, så kallade friktionsdäck, är däremot okej att köra vidare med även under sommarhalvåret. Åtminstone enligt lagen.

Så många som drygt 300 000 av landets bilar körs runt med dubbfria vinterdäck även sommartid, enligt en Sifoundersökning från 2017 som har gjorts på uppdrag av däcktillverkaren Michelin.

En vår med kyla och snö som håller landet i sitt grepp långt fram på våren. Verkstadsportalen Autobutler vittnar om långa köer till verkstäder. Det i kombination med en sen vår gör att en del bilister kanske tvekar inför byte, eller till och med behåller friktionsdäcken på.

Sommardäcken är dock ett bättre val, anser Mattias Hjort, forskningsledare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), som i en tidigare studie sett att odubbade vinterdäck i genomsnitt resulterar i 15–20 procent längre bromssträckor jämfört med sommardäck.

– Vi vet inte i detalj hur det är med koppling med olycksrisker, men bromssträckorna blir längre och du kan inte göra en undanmanöver för något som plötsligt som dyker upp på vägen, säger han till TT och fortsätter:

– Vi rekommenderar folk att använda sommardäck.